Mijn foto
Vrouw, Moeder, Echtgenoot, Wijkverpleegkundige, Draagconsulent www.zorgendragen.nl Sloddervos, Kringloopbezoekster, Knutselaar, 101 sloten tegelijk.

woensdag 8 juli 2015

Sporty Cynthia

Ik ben van huis uit niet sportief opgevoed. Mijn ouders zijn geen fanatieke sporters, mijn moeder was als kind al bang voor de bal en mijn vader werd 'de wandelende tank' genoemd tijdens zijn voetbal jaren.

Toch werden wij als kind gestimuleerd om naast een culturele activiteit (basis muziekles, dwarsfluitles en later toneelles), ook te sporten. Ik deed aan turnen/gymnastiek, mocht zelfs bij de springselectie, maar stopte daarmee omdat ik zwakke enkels had (en nog steeds heb).
We verhuisde en de nieuwe gymnastiekgroep was niet wat ik verwachte en ik ging bij het jeugdcircus. Na twee jaar had ik dat ook wel gezien (als puber, verplichte optredens en pakjes die erg strak waren, geen succes).

Ik leerde via schoolsporten fitness kennen en sportschool nummer 1 was een feit. Sarah en ik gingen fanatiek fitnessen, maar na een maand of wat zaten we na een storm bezoek aan de fitness, bij de snackbar om de hoek. Soms haalde we de sportschool niet eens.

Er volgende meerdere sportscholen en verschillende soorten abonnementen, met groepslessen, zonder groepslessen, met sauna en wellness enz.

Mijn goede voornemens vervlogen na een aantal weken en ik kwam weer in mijn oude patroon. Sporten ik heb er een haat liefde verhouding mee, ik vind het best leuk als ik er ben, maar die drempel, hij wordt alleen maar hoger. Helemaal nu we ouders zijn en vrije tijd schaarser wordt.

Groepslessen vind ik nog steeds wel te doen, echter het is een uur les, vooraf en achteraf omkleden, rijden ed.ben ik minimaal 2 uur onderweg.

Via onze masseuse Margriet (Ja, die bezoeken wij regelmatig, een genot, zou iedereen moeten doen!) leerde ik Fit20 kennen. Ik werd meteen nieuwsgierig, 20 minuten fitness, onder begeleiding van een personal Trainer en weer fit worden.

Ik heb kennis gemaakt met Michael van Fit20 Leeuwarden, mijn sport verleden gedeeld, doelen gesteld en gewoon eens geprobeerd.

Nu denk je als je binnenkomt, ha daar is sportschool nummer...... uhm ik ben de tel kwijt. Maar bij fit 20 train je anders. De apparaten zijn verder door ontwikkeld en je doet de oefeningen veel langzamer. Doordat je niet gaat pompen en in korte tijd heel veel herhalingen gaat doen, doe je intensieve oefeningen. Ik ben geen expert, Michael kan het allemaal veel beter uitleggen!

Na 20 min sporten (en die 20 min vliegen om), voel ik in mijn spieren dat ik goed mijn best heb gedaan. Tijdens de oefeningen kan ik niet praten (dus geen kletsclubje) en haal ik echt het onderste uit de kan. Wanneer ik de oefeningen alleen had gedaan, had ik zeker eerder opgegeven, maar Michael sleept me erdoor heen. Soms kan ik hem wel wat doen, maar na de training heb ik een voldaan gevoel. De dag erna heb ik lichte spierpijn en ik begin me al fitter te voelen.

In 20 min ben je klaar, niet vooraf omkleden en achteraf omkleden en douchen, want zelfs tijdens de hittegolf, was het heerlijk 17 graden in de sportschool. Ik ben dus met reizen (en meestal combineer ik het met een bezoek aan mijn ouders, waardoor ik daar blijf plakken en er blijf eten, wat mij nog meer tijdwinst geeft, want ik hoef dan niet te koken) minder dan een uur onderweg.

Daarnaast vind ik het fijn dat ik direct een nieuwe afspraak met Michael plan, ik weet wanneer ik weer aan de bak moet (en dat ik weer een week van hem af ben). Wanneer ik te laat ben voor mijn afspraak (ja, dat is natuurlijk al een keer gebeurd in 3 weken), krijg ik direct een berichtje van hem.

Naast fit20, wordt mij niet alleen aangeraden op de bank te gaan zitten, actief leven is absoluut een aanrader, maar ik hoef geen marathon te gaan rennen (was ik ook zeker niet van plan). Maar wandelen, bijvoorbeeld met de kinderen in het bos, of twee keer per week met de buurvrouw of een vriendin is zeker een pre.

Ik doe fit20 in een pakket, het pakket bevat het volgende:
- 1x per week fit20
- 1x per maand bezoek Natuurvoeding diƫtiste
- 1 x per maand bezoek Masseuse

Had ik al verteld dat ze op een supermooie locatie zitten? Op de Westersingel in Leeuwarden, tijdens het sporten kijk je uit op de Achmea toren en het water (niet dat je daar dan heel erg aan toe komt, maar het kan soms een goede afleiding zijn), tijdens de massage (als je nog even ligt na te genieten) kijk je uit op de Oldehove! Als echte Liwwarder, is dat toch een genot!

Volgens mij zijn de eerste kilo's er al af, maar ik wacht de weging bij diƫtiste Evelien af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten