Mijn foto
Vrouw, Moeder, Echtgenoot, Wijkverpleegkundige, Draagconsulent www.zorgendragen.nl Sloddervos, Kringloopbezoekster, Knutselaar, 101 sloten tegelijk.

maandag 19 oktober 2015

Loedermoeder




Al een tijdje geleden zag ik dit vragenlijstje voorbij komen. Ik dacht laat ik eens met de billen bloot gaan en met jullie mijn opvoedgeheimen delen. Zijn het geheimen, of moet ik me er meer voor schamen? Nee, schamen doe ik niet. Want wij doen het op onze manier, de manier waarop wij denken dat goed is voor ons en onze kinderen.

HOE VAAK VERSCHOON JIJ DE LUIER VAN JE KIND?

Thijs is sinds eind juni zindelijk (YEAH!) heel soms heeft hij nog een ongelukje, maar hé, dat is menselijk toch? Iris is inmiddels 16 maanden, ze krijgt ongeveer 4-5 luierwissels per dag om 7.00, 12.00, 15.00 en 19.00, of wanneer er tussendoor BAH geroepen wordt. Wanneer we wasbare luiers gebruiken verschonen we de luiers iets vaker.

ETEN JULLIE ELKE MAALTIJD AAN TAFEL MET HET GEZIN?

JA! Dat vinden we erg belangrijk en elke maaltijd, van ontbijt tot avondeten vindt plaats aan tafel. Heel soms eten we een broodje aan onze salontafel, maar daarna zijn we weer voor maanden genezen.

HOE VEEL MINUTEN/UREN ZIT JOUW KIND PER DAG ACHTER DE TV, IPAD, TELEFOON VAN MAMA ETC.?

Teveel, vooral in het weekend. Door de week kunnen we het eigenlijk best wel beperken, maar in het weekend komen we zo op 2 uur en de rest.
Door de week: s middags van 16.45-17.30 (dan kan ik rustig koken)
In het weekend: 's ochtends van 7.00-9.00 (gewoon omdat papa en mama uit willen slapen en Thijs zo lekker vermaakt wordt)

Iris vindt het allemaal erg interessant, maar heeft nog geen interesse in de tv of de tablet (behalve een klein beetje swipen) ze vindt het aan haar oor houden van de telefoon ook erg leuk.

Ik ben me wel bewust van de invloed van 'screentime' op het humeur van Thijs, dus ik probeer het nog meer in te perken. Maar ja, papa en mama vinden screentime ook erg leuk......

LAAT JE JOUW KIND IN SLAAP VALLEN IN ZIJN EIGEN BED?

Ja, Thijs heeft 6 weken bij ons op de kamer geslapen en nooit bij ons in bed geslapen. Iris, heeft wat langer bij/op ons geslapen. Iris heeft tot ongeveer 10 maanden bij ons in bed geslapen. Ze ging ook pas op bed, wanneer wij op bed gingen. In slaap viel ze op schoot of in de drager/draagdoek.
Op een  bepaald moment kwam er een omslagpunt en zijn we langzaamaan begonnen met haar in haar bedje te leggen. daarna hebben we de co-sleeper weggehaald en is ze op haar eigen kamer gaan slapen. Na een tijdje ging ze ook om 19.00 op bed en sliep ze de hele nacht in haar eigen bed. Heel soms als ze het moeilijk heeft, bijvoorbeeld bij doorkomende tandjes of ziek zijn, slaapt zo nog tussen ons in. Nee, dat is niet gevaarlijk! Ook slapen Iris en Thijs op hun buik, wat wordt afgeraden! Maar daar trekken we ons niks van aan, want ze slapen als roosjes, daarnaast hebben ze geen last van platte achterhoofdjes (Thijs hebben we niet vanaf newborn op zijn buik gelegd en heeft in het eerste jaar hier iets last van gehad).

ETENSRESTEN, SPUUG, KLEINE POEPVLEKJES EN/OF EEN BEETJE NATTIGHEID VAN EEN TE VOLLE PLASLUIER OP DE KLEREN VAN JE KIND: TREK JE HEM/HAAR METEEN SCHONE KLEDING AAN?

Nee, want dan blijven we bezig. Wij laten onze kinderen kliederen, of beter gezegd, gewoon zelf eten. Vanaf dat ze vast voedsel eten, dus dat gaat niet helemaal vlekkeloos. We maken gebruik van de Rapley of in het Nederlands de Kleintjes methode. Bij Thijs zijn we daar later mee gestart, maar het bevalt ons prima. Wij voeren onze kinderen niet (staan ze ook niet toe!), zodat ze zelf hen grenzen aangeven, ze structuren proeven ipv gesmotste hapjes en wij kunnen zelf ook rustig eten. Ja, het vergt wat loslaat vermogen (vooral van papa), maar wij genieten er volop van. Maar vlekken dus, ja die hebben de kinderen in hun kleren, soms wat meer dan de andere keer. Wanneer ze kletsnat, door en door vies zijn of stinken, krijgen ze direct wat schoons aan. Anders gaat het 's avonds in de was.
We hebben voor de beide kinderen, vooral winters, wollen onderkleding. Heerlijk, temperatuur regulerend, zelfreinigend en prikkelwerend. Voor sommige mensen wat geitenwollensokkig, maar het werkt. Voordeel is dat je daarom ook minder vaak de onderkleding wast. Jakkie bakkie, hoor ik sommige mensen denken. Maar ook hier geldt, wanneer het stinkt, door en door nat of vies is, gaat het in de was en ja, dat kan soms langer dan een week zijn!

HEEFT JOUW KIND IEDERE DAG TWEE DEZELFDE SOKKEN AAN?

Ja! want dat heb ik zelf ook. Kleine moeite, gewoon bij elkaar aan de lijn hangen of gewoon ff uitzoeken wanneer het uit de droger komt.

KOOP JIJ JOUW KIND WEL EENS OM MET IETS LEKKERS, TV-TIJD OF IETS ANDERS?

Ik probeer mijn kinderen zo weinig mogelijk om te kopen. Sowieso niet met eten. Maar ik probeer duidelijk te zijn. Als we nu niet ons omkleden, hebben we straks minder tijd om een verhaaltje te lezen. Ik ben aan het oefenen, want het is soms wel erg makkelijk om gewoon even om te kopen.

HOE ZIET HET ER ACHTER DE GESLOTEN DEUREN EN LAATJES IN JOUW HUIS UIT?

Dat verschilt per kastje, sommige kasten zijn uitermate netjes, want dan heb ik pas daarvoor een opruimmanie gehad. Maar er zijn ook kasten/ kamers waar een bom in ontploft is. Voor het oog is ons huis aan het eind van de dag best netjes.......

ALS JE EEN KIND ONDER DE 4 JAAR HEBT, GEEF JE HEM/HAAR ELKE DAG NOG 10 VITAMINE D DRUPPELTJES?

Uhm, nee....... ik bedenk me net dat ik het vanochtend ook weer ben vergeten. 

TOT SLOT: NOEM NOG 3 DINGEN DIE LOEDERMOEDER-NOEMENSWAARDIG ZIJN.

  1. Ik ben verslaafd aan mijn telefoon en hierdoor mis ik soms veel te veel van mijn kinderen. De leuke momenten fotografeer ik wel, zodat ik ze op de sociale media kan posten (hier volgt nog een blog over). Ja dat is best wel erg.......
  2. Mijn kinderen gaan te weinig in bad, waarom, omdat ik dan geen zin heb om dat hele circus te regelen 's avonds...... Na mijn werk........ of op vrije dagen.....
  3. Ik snaai stiekem (wel steeds gezondere dingen, zoals kaas of groente) zonder dat mijn kinderen het zien en ze ook van mijn lekkers mee willen snaaien. Ook wil ik dat ze zich aan mijn regels houden en het goede voorbeeld geven....... wat ik zelf dan dus niet doe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten