Mijn foto
Vrouw, Moeder, Echtgenoot, Wijkverpleegkundige, Draagconsulent www.zorgendragen.nl Sloddervos, Kringloopbezoekster, Knutselaar, 101 sloten tegelijk.

maandag 12 oktober 2015

Luierpraat

Ik ben zo'n bewust moeder, tenminste dat probeer ik te zijn. Ik verbaas me er soms over hoe vol onze container is. Naast al die plastic verpakkingen (daar moet ik ook nog in gaan minderen) was de helft van mijn container gevuld met wegwerp luiers.

Ik vond dit al een doorn in mijn oog toen Thijs er alleen nog maar was, moet je nagaan hoe ik dat vond toen er nog een klein poepertje bij kwam.

Ik had op dat moment twee kindjes in de luiers, dat zijn gemiddeld zo'n 15 luiers (als ze groter worden, wordt het aantal wel wat lager). Je heb dus in een week 95 luiers in je container liggen, na twee weken wordt hij pas geleegd, dus tel uit je winst: 190 luiers.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat inmiddels mijn zoon zindelijk is (dag en nacht) dus het aantal luiers is gereduceerd naar ongeveer 4-6 luiers per dag.

Toen Thijs ongeveer een jaar oud was, ben ik me gaan verdiepen in wasbare luiers. Ik ben me bewust van de hoeveelheid afval die wij maken. Daarnaast zijn kinderen die wasbare luiers dragen, vaak eerder zindelijk. Ik heb meerdere luiers geprobeerd de afgelopen jaren:

- Bumbello's (pocketluiers)
- Little Lambs (voorgevormde bamboe luiers)
- Alvababy's (pocketluiers)
- Bambino Mio (prefolds)
- Bambinex (voorgevormde bamboe luiers)




Ik ben een parttime wasbare luieraar, mede omdat ik een werkende moeder ben, die niet in het bezit is van een droger(sinds kort hebben we er eentje, dus er is hoop). Niet om mijn luiers te drogen (want dat wordt afgeraden), maar vooral omdat ik al best wel veel was heb in de week. Ik kom soms al moeilijk door mijn huidige was stapels heen. Ik kies soms voor makkelijk, alhoewel wasbaar luieren echt niet moeilijk is dan een wegwerp luier.

Voordelen van wasbaar luieren:
- Altijd luiers in huis (mits je ze wel op tijd wast)
- Eerder zindelijk
- Minder luieruitslag
- Leuke designs
- Beter voor het milieu
- Minder afval

Nadelen van wasbaar luieren:
- Iets meer was
- Iets vaker de luier verschonen
- Dikkere luierkont
- Natte luier moet vervoerd worden wanneer je op reis bent (maar daarvoor heb je een wetbag)


Als ik het zo weer even opsom, heb ik gewoon geen excuses meer. Ik moet de luiers weer uit de kast halen en volop gaan wasbaar luieren. Wie weet heb ik dan volgend jaar zomer al twee luierloze kinderen.



Kortgeleden heb ik nog de Bambinex bamboe luiers aan mijn luierstash (ja, naast een doekenstash, heb ik ook een luierstash) toegevoegd. Deze luiers zijn zeer geschikt voor de nacht (tenminste daar gebruik ik ze meestal voor) Bamboe is namelijk erg absorberend, zacht en ademend. Ideaal dus voor de nacht. Mede omdat deze broekjes lekker dik zijn en absorberend, erg geschikt voor de nacht.

Overdag kies ik zelf toch graag voor een pocketluier, deze zijn iets smaller om de billen, aangezien Iris en smal meisje is. Maar wanneer we op stap gaan, is een Bambinex luier ook erg fijn. Gewoon omdat je weet dat ze langer dan gemiddeld droog blijven, vooral bij zo'n dorstig meisje als Iris.

Binnenkort zullen de luiers van Bambinex ook te koop zijn in de webwinkel van www.zorgendragen.nl

Heb jij wel eens nagedacht om wasbaar te gaan luieren? Wat weerhoudt je? Heb je vragen of wil je eens een probeerpakketje lenen? Neem dan gerust contact met me op?








Geen opmerkingen:

Een reactie posten