Mijn foto
Vrouw, Moeder, Echtgenoot, Wijkverpleegkundige, Draagconsulent www.zorgendragen.nl Sloddervos, Kringloopbezoekster, Knutselaar, 101 sloten tegelijk.

donderdag 11 februari 2016

Make love, no war!


Wanneer je een positieve zwangerschapstest in je handen hebt, heeft iedereen ineens adviezen en vragen voor je. Hoe wil je bevallen? Thuis of in het ziekenhuis? Met pijnstilling of op eigen kracht? Op een baarkruk of in een bad?
Ga je borstvoeding geven of de fles? 

Allemaal vragen waar ik goed over na heb gedacht, met altijd in mijn achterhoofd, dat ik mijn gevoel zou blijven volgen, daarnaast rekening houdend met de mogelijke risico's. 

Wanneer je plannen niet zo verlopen zoals zou willen, kun je in mineur raken, maar ook gewoon meegaan in het moment. 

Zo was bij de bevalling van Thijs helaas toch een bezoek aan het ziekenhuis noodzakelijk en liep de borstvoeding niet zoals gehoopt. Ja, ik was goed ingelezen en kreeg goede begeleiding. Maar door allerlei tegenslagen wilde het gewoon niet! Ik voelde me er niet goed bij, Thijs werd er onrustig van, ik dus ook. Ik heb er best wel eens spijt van gehad, had ik wel genoeg mijn best gedaan? 

Ik ben regelmatig (te vaak) te vinden op social media. Regelmatig komen op mamablogs onderwerpen zoals borst- en flesvoeding voorbij. Gegarandeerd discussie! Het heeft me meerdere malen geraakt, ik ben op mijn handen gaan zitten om niet mee te discussiëren. Op zulke berichten reageert het gros zo zwart wit. 

Ouder zijn is super, maar soms ook super zwaar! Helemaal met al die meningen die social media gedropt worden. 

In welk hokje pas ik? Sommige mensen vinden ons hippies, anderen nog behoorlijk mainstream. 
Wij dragen, hebben borstvoeding gegeven, laten onze kinderen met de handen eten, wij luisteren naar onze kinderen, deden aan wasbare luiers, hebben samen geslapen, geven onze kinderen houten speelgoed, laten onze kinderen wollen onderkleding dragen. 

Maar wij schreeuwen soms ook tegen onze kinderen, zetten ze soms op de gang, laten onze kinderen soms huilen (alleen), kopen onze kinderen soms om, geven onze kinderen snoep en ongezond eten, laten onze kinderen iets anders drinken dan melk of water, geven onze kinderen plastic speelgoed (met geluid), dragen synthetische kleren. 

Niemand is perfect, niemand past in een hokje!
Ik geloof oprecht dat elke ouder zijn best doet en dat de liefde voor je kind voorop staat! 

Ik heb daarom vandaag besloten, ik reageer niet meer of deel geen opvoedkundige inzichten meer, omdat ik vind dat we elkaar in ons waarde moeten laten. 
Dit soort berichten raken mensen, ook onbewust. Als ouder ben je vaak onzeker, sociaal media doet daar nog een schepje bovenop! 

Wil je iets weten, dan mag je altijd vragen. Maar ik zeg je: 'doe waar je, je goed bij voelt!' 😘


Geen opmerkingen:

Een reactie posten