Mijn foto
Vrouw, Moeder, Echtgenoot, Wijkverpleegkundige, Draagconsulent www.zorgendragen.nl Sloddervos, Kringloopbezoekster, Knutselaar, 101 sloten tegelijk.

woensdag 31 augustus 2016

1001 sloten tegelijk

De mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik altijd bezig ben. Ik heb namelijk geen rust in mijn gat. Dit heb ik van mijn moeder geërfd, wij bruisen van ideeen. Het eerste wat mijn kinderen deden toen ze konden lopen, was hun jas pakken, met de boodschap, waar gaan we vandaag heen?

Je zou kunnen zeggen dat er een reden achter zit, voor de onrust in mijn hoofd. In mijn familie komt ADHD en hoog sensitiviteit voor, dus mogelijk dat ik hier ook wat van heb meegepikt. Echter ik heb er nooit een arts of psycholoog op losgelaten, dus we laten dat maar even in het midden. Mijn alwetende masseuse zei laatst: 'Het zou zo kunnen zijn dat je hoog sensitief bent, bekijk het als een karakter eigenschap, je wilt gewoon alles uit je leven halen.'

Ik wil inderdaad alles meemaken, erbij zijn, op de hoogte blijven van al het nieuws en mij geen moment vervelen. Hierin maak ik best vaak impulsieve beslissingen. Ik zie iemand borduren en denk, he, dat is leuk, dat kan ik ook wel, laat ik eens een pakket bestellen. Het gaat voorspoedig, maar dan raakt de draad in de knoop. Dit gebeurd niet een, maar 3 keer. Ik gooi het werkje in de kast en uiteindelijk beland hij in de container.

Zo ging het ook met:
- de naaimachine, na een korte cursus (waarbij ik een simpele rok fabriceerde) kocht ik tassen stof op de stoffenmarkt. Ik heb laatst een hele stapel bij mijn ouders gebracht.
- Pinterest, je bruist van ideeen, gaat aan de slag, het duurt 10x langer dan verwacht, het resultaat is lang niet wat je verwacht. Dus je pint, maar maakt niks.
- Kringloop aankopen, leuke kastjes, maar hebben een likje verf nodig.Dat is toch maar een uurtje werk? Ja, maar je moet tussendoor wachten, voordat de verf droog is. Momenteel heb ik 5 of 6 projecten staan en die gaan ook eindelijk af.

Mijn hoofd gaat van hort naar her, ik zie iets leuks of interessants en verlies mezelf daar dan weer in. Om er vervolgens achter te komen dat het toch: tegenvalt, meer werk is, dan verwacht ik mijn interesse weer snel verlies.

Op dit moment begin ik steeds meer dingen te beseffen. Jarenlang kon ik deze onrust wel behappen. Ik doe vanaf mijn 16e regelmatig (wanneer mogelijk) een middagdutje, dan kan ik weer tegenaan. Daarnaast kan ik soms echt wel een dagje, gewoon doelloos voor de tv hangen.
Ik kon wel bijtanken op mijn vrije dagen, maar dat lukt nu wat minder goed met een gezin. 's avonds moet het huishouden op orde komen en schieten die projecten er ook nog wat bij in.

Maar ik maak nu een planning, wat wil ik doen (realistisch!!!), wat heb ik gedaan, een project afronden voordat ik met de andere stop en me-time inplannen. Ik fladder nog steeds regelmatig,  bijvoorbeeld wanneer ik een mooi pand zie, met een supermooi woonhuis erbij, gaat mijn fantasie tekeer (Zorg en Dragen de winkel ed). Dromen, die gewoon niet realistisch zijn, op dit moment. Ik heb de energie gewoon niet en ik wil wel goed werk leveren. Je moet soms keuzes maken.

Er komt wat rust op ons adres, Thijs gaat naar school en vanaf volgende week gaat Iris naar de peuteropvang. Woensdag ochtend word dus Cynthia-Tijd. H
oe ik die tijd in ga delen? Dat is nog een beetje zoeken, ik streef naar sporten en relaxen, maar ik moet hierin wel weer mezelf bewaken. Een draagconsult is zo gepland op deze ochtend.

Die vermoeidheid? Dat komt wel goed, rust, grenzen stellen, nadenken voordat ik wat doe en voor mezelf zorgen. Want als het goed gaat met mij,  dan merk ik dat ook bij de kinderen. Sommige keuzes doen pijn, want mijn hart ligt bij Zorg en Dragen, maar meer tijd investeren is momenteel niet haalbaar. Mijn tijd komt nog wel.

Een ding is zeker, het verwijderen van alle sociale media op mijn telefoon geeft me al zoveel meer rust. Helemaal verwijderen doe ik het niet, want ik wil nog wel wat op de hoogte blijven. Maar het zorgt ervoor dat ik een stuk minder stoorzenders in mijn hoofd heb!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten