Mijn foto
Vrouw, Moeder, Echtgenoot, Wijkverpleegkundige, Draagconsulent www.zorgendragen.nl Sloddervos, Kringloopbezoekster, Knutselaar, 101 sloten tegelijk.

dinsdag 16 augustus 2016

Geen bereik



Twee weken vakantie in Tsjechië. In de middle of nowhere.Geen bereik, geen wifi, geen 3G of 4G mobiel internet. Toen we het huisje boekte, zou er wifi aanwezig zijn, helaas er ging iets mis. Ik had twee weken geen internet.

Ik leefde in mijn telefoon, we waren vergroeid. Mijn dagelijkse routine begon 's ochtends op het toilet, met mijn mobiel en eindigde 's avonds voor het naar bed gaan. Ik spreek in verleden tijd, want tijden veranderen.

De week voor onze vakantie, begon ik te minderen. Mijn telefoon deed ik rond 21.00 uit en ik liet hem soms thuis of in de auto, wanneer ik op visite ga. Eigenlijk best wel fijn, weer een beetje sociaal, niet bezig zijn met likes, hartjes of fotomomenten die ik moet delen.

Aangekomen in Tsjechië probeerde ik toch (stiekem) of ik geen 3G of 4G mobiel internet kon krijgen, maar het mocht niet zo zijn. Dus verplicht geen bereik. Telefoon dus alleen voor apps die zonder internet werken (weinig dus).
Batterij die het langer dan een dag volhoudt, zo nu en dan van de kast, om een foto te maken.

Soms had ik wifi, in de supermarkt, dan kon ik even social media bijtanken. Want ik had toch wel afkick verschijnselen. Om de dag deden we boodschappen, op mijn verzoek, zodat ik een uur op wifi kon. Ik had dat nodig, eigenlijk miste ik vrij weinig. Een paar appjes, een paar mails, Facebook updates zijn er genoeg, maar ik had niet het gevoel dat ik iets miste.

Ik genoot tijdens de vakantie van mijn gezin, las een enorme stapel boeken en tijdschriften, ging aan de slag in een puzzelboek.
Ondertussen dacht ik na, hoe wil ik dat straks in Nederland weer gaan doen? Hoe ga ik mijn online tijd beperken? Hoe laat ik mij niet steeds afleiden door sociale media? Hoe belangrijk zijn die likes?

Thuis aangekomen ging ik weer gewoon door met waar ik voor mijn vakantie gebleven was. Dus die telefoon was weer aan mijn hand vergroeid. Ik was zo uitgerust en fris, maar na 4 weken was ik weer moe, heel moe.
Hoe dat komt? Ik ben te druk!

Want naast mijn social media verslaving, werk ik 27 uur per week (en vaak nog wat extra uurtjes) ik ben ook  nog moeder, vrouw van en oh ja, ik heb een eigen bedrijfje. Vol ideeën kwam ik natuurlijk thuis. Die ideeën moesten ook meteen uitgewerkt worden, want Rome is ook in één dag gebouwd.

Het kwartje viel, vorige week na een blog van mijn nicht Chantal, ik moest gewoon Cold Turkey afkicken. Apps van mijn telefoon, even geen Facebook, snapchat, instagram. Pinterest liet ik nog wel op mijn telefoon staan en mijn mail ook.

Inmiddels heb ik een week geen social media gedaan. Pinterest heb ik gisteren ook van mijn mobiel gehaald, want ik heb nu genoeg DIY inspiratie en het huis gaat de komende tijd toch niet in een volledige make-over. Heb ik het gemist? Nee, eigenlijk niet!

Hoe ga ik het nu doen? De apps komen op de tablet te staan, maar die staat zeer weinig aan. Dus ik plan zo nu en dan een sociaal uurtje in. Dat betekend ook dat ik minder bereikbaar ben voor mijn bedrijf Zorg en Dragen?!

Ik ben zeker nog bereikbaar, maar via whatsapp, e-mail en door te bellen. Maar ik heb ook een knoop doorgehakt. Ik ga zeker weten door met Zorg en Dragen, maar ik doe even geen promotie, beurzen, markten enzo. Ik werk op afspraak en zal in mijn agenda ook zeker ruimte vrijhouden voor consulten, maar ik moet prioriteiten stellen.

Hoe de blog begon over mijn social media gebruik, zo eindigt die met een persoonlijke bekentenis. Ik ben Moe, heel moe. Dat komt oa door mijn verslaving, Maar ook door alles wat ik wil, ik focus mij op teveel dingen (bedankt Margriet, dat je het mij hier weer bewust maakte).  Binnenkort ga ik ook een weekend even helemaal bijkomen op Texel, ik heb er nu al zin in.

Om te bereiken wat ik wil bereiken, doe ik nu een stap terug.

Wil je me spreken? Doe me een sms, whatsapp, e-mail of bel me gewoon!

Later!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten