Mijn foto
Vrouw, Moeder, Echtgenoot, Wijkverpleegkundige, Draagconsulent www.zorgendragen.nl Sloddervos, Kringloopbezoekster, Knutselaar, 101 sloten tegelijk.

zondag 4 september 2016

Stuctuur

Eigenlijk vaar ik best goed bij structuur, maar door mijn impulsiviteit ben ik nogal een sloddervos.
Ik kan op een maandagochtend beginnen met het opruimen van de keuken, ondertussen besluiten dat ik de planten nog moet water geven, dit ook meteen doen. Halverwege bedenk ik dat ik nog moet strijken, de zolder op moet ruimen. Eind resultaat: Alles is half af en de bende is nog groter dan 's ochtends.

Oké, ik heb misschien wel gestofzuigd, maar verder is niets af. Dirk-Jan komt thuis en denkt dat ik geen fluit heb uitgespookt, ik ben verbaasd dat hij niet ziet dat ik uiteindelijk wel heb gestofzuigd (Is het gestofzuigd? stofgezogen? of gestogzogen?)

Dirk-Jan snapt dat niet, dat ik dingen niet afmaak, hij is namelijk een typisch geval van een OCS'er. Obsessief compulsieve stoornis, hij heeft een enorm gevoel voor routines en structuur. Ik noem hem ook wel gekscherend mijn autist, omdat hij alles doet in routines en van de leg is als hij die niet doet.
Dirk-Jan heeft van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat routines, zijn auto is zo ingedeeld, dat hij elk schroefje kan vinden, zijn portemonnee heeft een vaste plaats. Hij raakt van de leg, wanneer ik iets verplaats in huis.

Ik vind dat soms best vervelend,want ik heb geen structuur en vind het ook stom, dat hij wanneer hij thuiskomt niet direct aan tafel kan gaan zitten, maar eerst alles op moet ruimen.
Toch is het best handig, hij is eigenlijk nooit wat kwijt (behalve wanneer ik het 'opruim'.)
Alles heeft een vaste plaats en hij ruimt alles meteen op, dit moet hij ook van zichzelf, anders heeft hij geen rust.

Wanneer de kinderen op bed liggen, plof ik op de bank. Zo, nu is het me-time en doe ik niks. Die vaatwasser komt morgen wel, lunch klaarmaken? kan morgenochtend wel.
 Dat betekend dus dat ik soms tegen troep aankijk, onrustig word, maar toch te lui ben. Daarnaast heb ik de volgende ochtend stress van alle dingen die nog moeten gebeuren. Stress in huize van der Veen, kinderen onrustig, reageren op onze stress. Daarnaast te laat van huis vertrekken en dus langer doorwerken.
Dan wil ik weg, natuurlijk, dan zoek ik ook nog mijn autosleutel, headset, waterfles of werkjasje.

Eigenlijk zou ik Dirk-Jan zijn structuur over moeten nemen. Structuur geeft houvast, rust en zorgt ervoor dat we relaxter worden. Dus vanaf morgen vandaag, want morgen begint de werkweek weer, gaan we werken met een planning. Duidelijk inplannen wie wat doet, afspraken, school en werktijden, uitjes, sport en zwemles en duidelijk inplannen van  rust momenten, een balans zoeken.

 Dus wanneer de kinderen op bed liggen, de lunch voor de volgende dag voorbereiden. Tassen en bakjes klaar, zodat we snel de deur uit kunnen. Kleding voor de volgende dag klaarleggen, inclusief sporttassen.

Na het eten doet één van twee de kinderen in bad (dat is niet dagelijkse kost, maar wel regelmatig, wanneer ze echt te vies om aan te raken zijn ;-) ) De ander haalt een stofzuiger door de keet en doet de vaatwasser. De kinderen ruimen ook eerst hun speelgoed op, voordat ze naar boven gaan. Want een opgeruimd huis betekend rust in het hoofd. Dat betekend ook dat we de komende tijd ook verder gaan ontspullen (overbodige rommel verkopen of bij de kringloop brengen en ook niet teveel nieuws aanschaffen). Minder spullen, betekend meer ruimte en plek voor vaste plaatsen in huis.

De komende weken gaan we wennen aan ons nieuwe ritme. Thijs gaat vijf dagen per week naar de kleuterschool, Iris twee ochtenden naar de peuterschool. We gaan de komende weken kijken hoe dit verloopt en hoe we deze momenten soepel kunnen laten verlopen. Vanaf januari 2017 wil ik ook op mijn vrije dagen meer tijd inplannen voor Zorg en Dragen.

De komende tijd ga ik ook een planningsbord maken (mogelijk met wat picto's oid), maar ik moet eerst mijn andere projecten afmaken. Ik heb namelijk eerst nog het volgende in de planning:
- Verfprojecten kamer Iris
- Iris haar kamer omtoveren naar een peuterkamer
- Planbord maken
- Dan ook de hele gang maar wat oppimpen
- Dan de volgende verfprojecten.....

Genoeg in mijn snelkookpan hoofd dus. Maar binnenkort eerst maar wat stoom afblazen oa in de Sauan en tijdens een weekend op Texel.......


1 opmerking:

  1. En niet te vergeten ons weekje in november... suc6 ermee, blijft pittig zeg ik uit ervaring...valkuilen...<3 ;-)

    BeantwoordenVerwijderen